donderdag 20 oktober 2011

Willem is bang voor zijn imago


Dus! Willem Holleeder is bang om imago schade op te lopen?
Ja ja.. Juist.

 ”Ik sta voor wie ik ben en wat ik heb gedaan, maar niet voor wie ik niet ben en wat ik niet heb gedaan.” aldus Nederlands topcrimineel Willem Holleeder.
Onlangs spande hij een kort geding aan tegen IDTV Film, de producent van de film De Heineken Ontvoering.
Meneer is van mening dat hij in de film wordt afgeschilderd als een sadist, een heuse psychopaat.. Een meedogenloze boef.
Hij wil dat er een verbod komt op de film zodat zijn reputatie niet naar de maan gaat.

Sorry, het spijt me zeer.. Maar hoe hoog denkt hij dat zijn reputatie is? Ik denk dat er weinig mensen zijn die een hoge pet van deze man op hebben. Behalve dan zijn lieftallige advocaten Dieuwke Levinson-Arps en Stijn Franken. Zij waren donderdagavond te gast bij De Wereld Draait Door en verdedigde hier hun cliënt. De vrouwelijke advocate Dieuwke Levinson-Arps is van mening dat je een crimineel kan “vercriminaliseren” en dat dit in de film zeker het geval is. Volgens haar worden Willems daden overdreven en wordt hij wreder vertoond dan dat hij daadwerkelijk is.

Persoonlijk denk ik dat dit niet mogelijk is. Je bent crimineel of je bent het niet. Je zit in de cel, of niet. Holleeder is bang dat het publiek niet kan vaststellen wanneer de fictie begint en wanneer de waarheid wordt getoond. Tja.. misschien is dat wel degelijk een moeilijke opgaven, maar het feit dat hij betrokken is in deze zaak is nou eenmaal de harde waarheid. En daar gaat het om. Hij heeft hier iets mee te maken.

Op het moment dat hij samen met de drie andere ontvoerders deze daad pleegde had hij misschien ook al na kunnen denken over eventuele “imago schade”.  Maar nee, op dat moment kwam het niet in zijn hoofd op. Nee, een film! Ja, een film doet zijn reputatie schaden oplopen. Dat had hij namelijk nog niet opgelopen, nadat hij weet ik het hoe vaak de gevangenis weer uit kwam en 3 tellen later weer werd opgepakt omdat hij niet kon afkicken van de criminaliteit. Nee, zijn reputatie is totaal niet beschadigd.

Ik denk dat ze Willem maar eens moeten uitnodigen voor een goed gesprek. Misschien kunnen ze gezamenlijk even al zijn daden op een rijtje zetten en hem na afloop nogmaals vragen of hij denkt dat alleen deze film leidt tot imago schade.

Hoe dan ook, vrijdag middag doet de rechter uitspraak over het kort geding. De motivering komt een week later.

De Heineken Ontvoering, 27 oktober in de bioscoop. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten