maandag 19 september 2011

Oh Oh Den Haag..


Morgen is het weer zover: de 3e dinsdag van september. Beter bekend als Prinsjesdag. Op deze nationale ‘feestdag’ wordt de troonrede door Hare Majesteit de Koningin - voorzien van een mooie hoed – voorgelezen. Zij zal ons eens voorlezen wat er in het volgend jaar financieel allemaal gaat gebeuren.

Laten we het allemaal even op een rijtje zetten. Waar moeten wij de komende jaren allemaal op gaan bezuinigen?
Bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs. Twee van de meest bekende bezuinigingsoverwegingen als je het mij vraagt.

Juist. Bezuinigen in de zorg. Volgens mij heb ik die al vaker gehoord.  Maar oke, wat dan?  Dan verdwijnen er banen, inderdaad. Maar ik kan mij herinneren dat er begin deze maand werd gezegd dat de 12.000 beloofde banen in de zorg er nu écht moesten komen. Moeilijk, moeilijk.

Bezuinigingen in het passend onderwijs. Het kabinet wil 300 miljoen euro bezuinigen op speciaal onderwijs. Ieder jaar neemt het aantal leerlingen met leer- of gedragsproblemen toe. Deze leerlingen worden opgevangen in speciaal onderwijs maar, dit wordt te duur. Volgens het kabinet is het daarom een goed idee om regulieren scholen deze kinderen te laten opvangen.
Juist.. En dan? Kunnen de leraren op de betreffende regulieren scholen hier mee omgaan? Nee, daarvoor krijgen ze bijscholing. Daar is geld voor toegezegd. 

We gaan er allemaal op achteruit en bezuinigen kost ons dus eigenlijk ook gewoon geld.
Maar er is meer.. Wat kost Prinsjesdag eigenlijk? Eens kijken: een koets, beveiliging, politie, afgezette stad, schoongemaakte stad, paarden, cavalerie, trainingen en ga zo maar door. Dit alles komt op zo’n 4,5 miljoen euro. 
Mijn vraag is dus: waarom wordt er niet bezuinigd op Prinsjesdag?!
De Koningin kan toch best lopen? Of fietsen? Zo ver is het niet naar de Ridderzaal. Of misschien dan in een van haar luxe auto’s? Geen probleem volgens mij. Dan zijn de paarden ook overbodig, en de cavalerie en trainingen ook. Scheelt weer geld.

En als ze er nou niet zo’n poppenkast van lelijke hoedjes van maken, hoeven er ook niet zoveel mensen te komen kijken. Dan is de politie én de beveiliging ook niet meer nodig. Of in ieder geval minder. De stad hoeft niet volledig schoongemaakt te worden, en afzetten is ook onzin.

Als die koets daadwerkelijk van goud is zeg ik: taxeren die handel, smelten en pomp het massaal in de economie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten